تابش: تولیدکنندگان نیاز به تسهیل‌گری دارند/ رابطه گردشگری با فناوری و دیجیتال 

14:12 - 24 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۶۳۸
تابش: تولیدکنندگان نیاز به تسهیل‌گری دارند/ رابطه گردشگری با فناوری و دیجیتال 
علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در نشستی صمیمانه با فعالان فضای مجازی به بررسی اهمیت و چالش‌های این حوزه پرداخت. 

خبرگزاری میزان - طبق اعلام ستاد خبری سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی، نشست صمیمانه علیرضا تابش دبیر سومین جشنواره چندرسانه‌ای میراث فرهنگی با فعالان حوزه گردشگری دیجیتال عصر روز گذشته دوشنبه ۲۳ مهر ماه در سالن فجر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. 

علیرضا تابش در ابتدای این برنامه عنوان کرد: جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی امسال به لطف خدا سه‌ساله می‌شود و من از سال گذشته مسئولیت دبیری این جشنواره را برعهده دارم. علاقه داشتم که این نشست را سال گذشته برگزار کنیم اما متاسفانه امکان‌پذیر نشد. از لطف و محبت و مشارکت شما ممنونم و امیدواریم که این جلسه دستاورد خوبی داشته باشد. 

وی افزود: ما می‌دانیم که تفاوت عمده کار در وزارت فرهنگ و ارشاد و میراث‌فرهنگی این است که اگر بخواهی در وزارت ارشاد جشنواره‌ای برگزار کنی اسباب و لوازم آن فراهم است، اما در وزارت میراث‌فرهنگی چنین ساختاری فراهم نیست و از همین‌جا باید از تدبیر دکتر دارابی تشکر کنم. 

تابش تصریح کرد: حقیقتا مبحث گردشگری، برندینگ و تولید محتوا همواره در کشور ما چالش‌هایی دارد که خوب است در اینگونه نشست‌های صمیمی در رابطه با این موضوع گفت‌وگو کنیم. در دوره دوم جشنواره از استاد ابراهیم حقیقی برای طراحی تندیس جشنواره دعوت کردیم، یعنی اعتباربخشی به این رویداد را از سال گذشته آغاز کردیم. 

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد: خوشحالم که در فراخوان این دوره از جشنواره بخش میراث دیجیتال را اضافه کردیم و این بخش به کار شما عزیزان اختصاص دارد که مهم‌ترین راویان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دوران چندرسانه‌ای هستید. شما در سراسر کشور کار وسیعی برای معرفی نام ایران و ارزش‌های این کشور انجام می‌دهید. می‌دانم که موانع و مشکلات زیادی سر راهتان قرار دارد و هدف من از جلسه امروز این است که کمی درباره جشنواره چندرسانه‌ای با هم گفت‌وگو کنیم. 

وی ادامه داد: جشنواره یک سکو و مرکز تعامل برای معرفی بهترین داده‌های محتوایی در بخش‌های مختلف است. امسال بخش ایده و تجربه را به جشنواره اضافه کردیم و آثار و ایده‌های بسیار خوبی برایمان ارسال شده است. بخش میراث دیجیتال در سال گذشته ضعیف بود اما امسال رشد قابل توجهی داشته است. 

تابش عنوان کرد: همواره شکافی میان زیست‌بوم میراث‌فرهنگی و زیست‌بوم فناوری بوده است، اما اینکه امروز شما کنار ما هستید نویدبخش کم شدن این فاصله است. امسال بخش بین‌المللی را هم به جشنواره اضافه کرده‌ایم اما این بخش غیررقابتی است و امیدواریم که سال آینده جشنواره به سمت بین‌المللی شدن برود. در این دوره بیش از ۳هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. ابتکار این جشنواره این است که هرسال در یک استان برگزار شود و این امر برای دبیرخانه جشنواره بسیار دشوار است. 

وی درباره دستاوردهای جشنواره چندرسانه‌ای میراث توضیح داد: یکی از دستاوردهای این رویداد ارتقای سواد رسانه‌ای یا سواد میراث‌فرهنگی است. در این چند دوره کمی تامل همگان نسبت به مسئله میراث‌فرهنگی بیشتر شده است، برخی در جلسات درباره تقسم‌بندی یونسکو درباره ایران بحث می‌کنند و این مساله در رسانه‌ها، تولید محتوا و پژوهش‌ها پررنگ‌تر شده است. نوعی فناوری‌گریزی در همه این سال‌ها میان مدیران دولتی، کارکنان دولت یا خانواده‌ها وجود دارد، اما به نظرم جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی این گفتمان را میان متخصصان جدی‌تر و مهم‌تر کرده است. 

در ادامه این نشست… که به عنوان تعدادی از کنشگران و تولیدکنندگان محتوا در حوزه فضای مجازی به صورت حضوری و برخط در این نشست حضور داشتند، مطالبی را در زمینه چالش‌های تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث‌فرهنگی مطرح کردند و پیشنهاداتی در زمینه سیاستگذاری تولید محتوا در مقابله با جریان ایران‌هراسی، تجربیات تولیدکننده‌های محتوا در خارج از کشور، درخواست حمایت از تولیدکنندگان محتوا، تسهیل‌گری در زمینه صدور مجوزها، راهکاری برای تامین هزینه‌های تولید محتوا و رفع دغدغه‌های مالی، فراهم کردن فضای مناسب برای انتشار محتوای تولید شده، بهره‌گیری از موقعیت‌های تبلیغاتی برای بهتر شناساندن جشنواره، ایجاد تمایز بین اشخاص و نهادها به منظور افزایش مشارکت تولیدکنندگان و… عنوان کردند که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

در پایان تابش عنوان کرد: ما در آغاز بین‌المللی شدن جشنواره چندرسانه‌ای میراث هستیم و از شما دوستانی که در کشورهای دیگر کار می‌کنید درخواست دارم پلی شوید تا فعالان در خارج از کشور آثارشان را به جشنواره ما ارسال کنند. 

وی اظهار کرد: سال گذشته در طول جشنواره پلتفرم هاشور آثار را به صورت آنلاین نمایش می‌داد. امسال هم تدابیری برای نمایش آثار بخش میراث دیجیتال اندیشیده شده است. اگر ایده و پیشنهادی دارید حتما به ما ارائه کنید. اگر آن اثر کوتاه در سکویی مانند اینستاگرام منتشر شده باشد می‌تواند در بخش میراث دیجیتال ارائه شود. 

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی همچنین درباره هیئت‌های داوری جشنواره و نحوه انتخاب آثار توضیح داد: خوشبختانه جمع کثیری از ۸۰ داور جشنواره از افراد شناخته‌شده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه هستند که در این رویداد با ما همکاری دارند و هیچ سوگیری از سمت دبیر جشنواره و داوری‌ها نسبت به آثار وجود ندارد. کتمان نمی‌کنم که سلیقه داوران در انتخاب آثار بسیار مهم است، اما مسائل دیگر در انتخاب‌ها دخیل نبوده‌اند. 

انتهای پیام/َ


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *